VP_C1.png

Vadim Petrov,

Prezident,

Iniciativa KYBEZ

19.7.2022

Je doba dovolených, mluví se energetické krizi, měl jsem možnost vyzkoušet elektroauto. Tak možná, že se teď toto téma může hodit jako téma prázdninové. 

 

Starý svět končí a příští doba bude ve znamení digitalizace, elektromobility, počítačových a mobilních aplikací a internetu věcí a do této doby patří i elektromobil. Měl jsem možnost vyzkoušet Škodu Enyaq.

 

Na elektromobil se lze dívat přes optiku nevýhod – problém s dobíjecími stanicemi, jejich hledání, čas, který se musí u nich trávit, při cestě po Evropě nejednotná síť, nejednotná pravidla, platební metody někdy nefungují, help desk, třeba v Itálii, nefunguje v angličtině – strhnou vám dvě platby a nenabijete ani jednou.

 

Historky o tom, jak někde hoří Tesla 14 dní a nemůžou ji uhasit je asi pravda, ale zároveň bizár, který nepatří k běžným problémům. Jak malé děti těží kobalt někde v Africe do baterií bych taky neřešil, za to elektroauto nemůže a problém co s bateriemi, si myslím, že už je taky vyřešený (můžou posloužit jako zásobníky fotovoltaiky a pak se rozeberou a komponenty se recyklují)... jasně, cena. Dál na těchto tématech setrvávat nechci, už jen proto, že se svět, ke kterému patříme, rozhodl, že tudy půjdeme a negativní úhel pohledu mi na této cestě moc nepomůže. 

 

Takže pozitiva.

  

Jsem nadšený. Jízdní komfort, využití nových technologií, neustálý upgrade softwaru on line (je to velmi podobné, jak s mobilním telefonem nebo s počítačovými programy).
Vidím nutnost si přenastavit celý mind set - způsob uvažování; mít na paměti energii, kterou využívám, její efektivitu i hodnotu. V praxi využívat kinetickou energii auta (tzv. plachtění.“ ), využívat rekuperaci, brzdit s ní a tím zároveň dobíjet baterku. Pro vytápění auta použít tepelné čerpadlo, která stlačuje CO2, plánovat si cestu – kdy kam chci jet, kde a za jakých podmínek budu dobíjet. Trochu je to jako jezdit na PC. Chce to přemýšlet o tom, co dělám, jak to dělat lépe a nerezignovat na to se učit novým věcem.

 

Přínos vidím v tom, že elektromobilita vede k uvažování o spotřebě jako o takové, k osvojení si návyků, jak spotřebovávat jen tolik, co opravdu potřebuju a jak to produktivně využít. Uvažovat o recyklaci a ochraně zdrojů, ne hystericky formou papírových brček, které se ve vodě rozpustí nebo přivazováním se řetězem ke stromu. A tak dále. 
Ať to dopadne s energetickou válkou jakkoliv, uvědomění si toho, že energie jsou vzácné, není do budoucna od věci. To auto je takový mentoring zabalený do požitku z jízdy. 

Vadim Petrov, Prezident, Iniciativa KYBEZ, 19.7.2022