Loni v září spustilo Izraelské ředitelství pro kybernetickou bezpečnost (obdoba českého NÚKIB) bezplatnou horkou linku, kde občané mohou získat okamžitou pomoc v případě problémů s kybernetickou bezpečností. Co první rok fungování této kyberlinky přinesl?
Pomoci chtějí organizace i jednotlivci
Od září 2019 do září 2020 operátoři kyberlinky pomohli více než 10 000 lidem. Jednalo se jak o soukromé osoby, tak o představitele různých organizací. Zhruba třetina dotazů se týkala krádeží účtů a dat z aplikace WhatsApp. Další se věnovaly nabourání do účtů na sociálních sítí, domácích routerů a kamer či osobních emailů. Dotazy se týkaly různých kybernetických útoků a možností, jak je řešit a jak jim předejít.
Týden kybernetické bezpečnosti
Ředitelství pro kybernetickou bezpečnost ve spolupráci se 120 organizacemi včetně Facebooku spustilo vzdělávací projekt “Týden kybernetické bezpečnosti”, který se uskutečnil koncem října. Jeho cílem bylo naučit uživatele lépe chránit své účty na Facebooku, Instagramu, WhatsApp, ale i v dalších službách a sítích. Projekt tvořila série instruktážních videí, díky kterým se lidé mimo jiné dozvěděli, co je vícefaktororá autentizace a jak ji zavést. Uživatelé pomocí kroků, jejichž nastavení zabere sotva pár minut, výrazně zvýšili svoji bezpečnost.
Jak je na tom Česko?
V případě kybernetického útoku na vás či vaši organizaci okamžitou pomoc ze strany veřejných institucí a bezpečnostních orgánů v Česku nenajdete. Žádná horká linka, jako je v Izraeli, neexistuje. V případě vzdělávacích aktivit existují různé programy a koncepce s různými cíli, metodami a výsledky. V rámci EU neprobíhá pouze týden kybernetické bezpečnosti, ale této oblasti je vyhrazen rovnou celý měsíc. Ovšem dohledat jasně měřitelné přínosy těchto programů je více než komplikované.
Comments