
Petr Chára,
Předseda rady pro vědu, výzkum a vzdělávání
Iniciativa KYBEZ
1.7.2025
Umělá inteligence ve školách a kyberprostoru: Budoucnost, která už začala
Umělá inteligence mění svět kolem nás – a školy nejsou výjimkou. Nástroje jako ChatGPT, generativní modely nebo automatické bezpečnostní systémy se stávají součástí každodenní reality. Zároveň ale přinášejí nové otázky: Jak AI využívat ve výuce smysluplně a bezpečně? Co musí umět učitelé i žáci, aby se z nich nestali jen pasivní uživatelé? A jak připravit školní prostředí na svět, kde se hranice mezi realitou a simulací postupně stírá?
V minisérii, kterou během prázdnin najdete v blogu, se podíváme na aktuální novinky ve vývoji AI a jejich dopady na vzdělávání i kyberbezpečnost. Tři krátké díly, tři úhly pohledu, jeden společný cíl: pomoci školám obstát v době, kdy budoucnost přichází rychleji, než stačíme přepisovat osnovy.
3. 8. 2023
Největší množství ransomwarových útoků zaznamenává oblast školství
Podle nové studie „Stav ransomwaru ve školství v roce 2023“ právě obor školství zaznamenal v roce 2022 nejvyšší míru ransomwarových útoků. Plných 79 % dotázaných organizací z oblasti vysokého školství uvedlo, že bylo v uplynulém roce napadeno ransomwarem.
3. 8. 2023
Analýza: kvalita DDoS útoků na české firmy výrazně vzrostla
Počet i intenzita DDoS útoků na české firmy v červnu výrazně vzrostly. Kromě již déle trvajícího nárůstu intenzity jednotlivých útoků se objevily i sofistikované útoky, které nebyly založeny na síle, ale využívaly známé slabiny síťových zařízení.
1. 8. 2023
Umělá inteligence mění systémy národní bezpečnosti
Vladimir Putin v roce 2017 řekl, že ten, kdo se stane lídrem v oblasti umělé inteligence, „bude vládcem světa“. Téměř o šest let později vyvíjí obranný průmysl další aplikace umělé inteligence, které utvářejí způsob vedení geopolitických konfliktů – ale debata kolem její etiky se zintenzivňuje.








