top of page

Budoucnost, která už začala - Díl 3: Výchova generace AI-odolných (a AI-kompetentních)

  • Obrázek autora: Petr Chára
    Petr Chára
  • před 3 dny
  • Minut čtení: 1

V roce 2030 bude většina dnešních dětí pracovat v profesích, které ještě neexistují. Některé z nich budou stavět na AI. A jiné... budou AI kontrolovat, opravovat nebo odhalovat její zneužití. Tohle není marketingová fráze. To je realita, která se formuje právě teď. A my ji ve školách buď pomůžeme formovat – nebo budeme jen pasivně sledovat, co nám AI nadiktuje.

 

AI jako součást kurikula

 

Ne, nechceme ze všech dělat programátory. Ale stejně jako učíme základy čtení a psaní, budeme muset učit:

  • jak AI funguje (aspoň na úrovni principů),

  • jak ji používat zodpovědně,

  • jak rozeznat manipulaci nebo zkreslení dat,

  • jak chránit své digitální já.

 

Tohle není luxus. To je nová forma základní gramotnosti. Digitální etika, tvůrčí myšlení, bezpečnost.

Škola budoucnosti není jen napojená na AI – ona ji kultivuje. Učí s ní, ale i o ní. Vede žáky k tvorbě vlastních nástrojů, podcastů, videí nebo datových vizualizací, přičemž AI pomáhá zefektivnit proces, ale nekrade smysl učení.

Zároveň je třeba učit etiku – protože když AI může imitovat učitele, rodiče nebo spolužáka, musíme vědět, kde končí hra a začíná riziko. Tady se propojují technologie s kyberbezpečností i občanskou výchovou.

 

Od pasivního uživatele k tvůrci

 

Měli bychom žáky vést k tomu, aby nebyli jen konzumenty AI, ale i jejími spoluautory. Tvořit vlastní modely, vlastní hlasové asistenty, vlastní nástroje pro výuku nebo bezpečnost. AI není kouzelná krabička – je to stavebnice. A my máme být ti, kdo děti naučí, jak ji bezpečně a smysluplně skládat.


ree

Comments


bottom of page