Budoucnost, která už začala - Díl 3: Výchova generace AI-odolných (a AI-kompetentních)
- Petr Chára
- před 3 dny
- Minut čtení: 1
V roce 2030 bude většina dnešních dětí pracovat v profesích, které ještě neexistují. Některé z nich budou stavět na AI. A jiné... budou AI kontrolovat, opravovat nebo odhalovat její zneužití. Tohle není marketingová fráze. To je realita, která se formuje právě teď. A my ji ve školách buď pomůžeme formovat – nebo budeme jen pasivně sledovat, co nám AI nadiktuje.
AI jako součást kurikula
Ne, nechceme ze všech dělat programátory. Ale stejně jako učíme základy čtení a psaní, budeme muset učit:
jak AI funguje (aspoň na úrovni principů),
jak ji používat zodpovědně,
jak rozeznat manipulaci nebo zkreslení dat,
jak chránit své digitální já.
Tohle není luxus. To je nová forma základní gramotnosti. Digitální etika, tvůrčí myšlení, bezpečnost.
Škola budoucnosti není jen napojená na AI – ona ji kultivuje. Učí s ní, ale i o ní. Vede žáky k tvorbě vlastních nástrojů, podcastů, videí nebo datových vizualizací, přičemž AI pomáhá zefektivnit proces, ale nekrade smysl učení.
Zároveň je třeba učit etiku – protože když AI může imitovat učitele, rodiče nebo spolužáka, musíme vědět, kde končí hra a začíná riziko. Tady se propojují technologie s kyberbezpečností i občanskou výchovou.
Od pasivního uživatele k tvůrci
Měli bychom žáky vést k tomu, aby nebyli jen konzumenty AI, ale i jejími spoluautory. Tvořit vlastní modely, vlastní hlasové asistenty, vlastní nástroje pro výuku nebo bezpečnost. AI není kouzelná krabička – je to stavebnice. A my máme být ti, kdo děti naučí, jak ji bezpečně a smysluplně skládat.

Comments