
Petr Chára,
Předseda rady pro vědu, výzkum a vzdělávání
Iniciativa KYBEZ
1.7.2025
Umělá inteligence ve školách a kyberprostoru: Budoucnost, která už začala
Umělá inteligence mění svět kolem nás – a školy nejsou výjimkou. Nástroje jako ChatGPT, generativní modely nebo automatické bezpečnostní systémy se stávají součástí každodenní reality. Zároveň ale přinášejí nové otázky: Jak AI využívat ve výuce smysluplně a bezpečně? Co musí umět učitelé i žáci, aby se z nich nestali jen pasivní uživatelé? A jak připravit školní prostředí na svět, kde se hranice mezi realitou a simulací postupně stírá?
V minisérii, kterou během prázdnin najdete v blogu, se podíváme na aktuální novinky ve vývoji AI a jejich dopady na vzdělávání i kyberbezpečnost. Tři krátké díly, tři úhly pohledu, jeden společný cíl: pomoci školám obstát v době, kdy budoucnost přichází rychleji, než stačíme přepisovat osnovy.
25. 4. 2023
NIS 2: Příležitost brát kyberbezpe čnost konečně vážně?
O NIS2 se začalo významněji mluvit už v první polovině minulého roku, její finální znění bylo schváleno Radou Evropské unie 27. prosince 2022. V České republice je zavedení nových povinností plánováno nejpozději na 16. října 2024. To sice může působit na první pohled jako dlouhá doba, realita je ale trochu jiná…
25. 4. 2023
Posílení kapacit kybernetické bezpečnosti EU
Komise přijala návrh aktu EU o kybernetické solidaritě, který má posílit kybernetickobezpečnostní kapacitu EU. Aktem se má zefektivnit odhalování kybernetických bezpečnostních hrozeb a incidentů, rozšířit povědomí o této problematice, posílit připravenost kritických subjektů a podpořit solidarita, koordinované řešení krizí a rozvoj schopnosti reakce ve všech členských státech.
24. 4. 2023
TikTok přestal používat každý desátý Čech
Češi se bojí o soukromí, proto se každý desátý rozhodl přestat používat čínskou aplikaci TikTok. Přesto aplikaci stále používá 11 procent obyvatel Česka, většinou jsou to mladí jedinci.








