
Petr Chára,
Předseda rady pro vědu, výzkum a vzdělávání
Iniciativa KYBEZ
1.7.2025
Umělá inteligence ve školách a kyberprostoru: Budoucnost, která už začala
Umělá inteligence mění svět kolem nás – a školy nejsou výjimkou. Nástroje jako ChatGPT, generativní modely nebo automatické bezpečnostní systémy se stávají součástí každodenní reality. Zároveň ale přinášejí nové otázky: Jak AI využívat ve výuce smysluplně a bezpečně? Co musí umět učitelé i žáci, aby se z nich nestali jen pasivní uživatelé? A jak připravit školní prostředí na svět, kde se hranice mezi realitou a simulací postupně stírá?
V minisérii, kterou během prázdnin najdete v blogu, se podíváme na aktuální novinky ve vývoji AI a jejich dopady na vzdělávání i kyberbezpečnost. Tři krátké díly, tři úhly pohledu, jeden společný cíl: pomoci školám obstát v době, kdy budoucnost přichází rychleji, než stačíme přepisovat osnovy.
9. 12. 2024
Chytré hračky, velká zodpovědnost: Jak vybrat bezpečnou elektroniku
Dnešní trh je zaplaven chytrými hračkami, které nabízejí nekonečné možnosti zábavy a vzdělávání. Od interaktivních medvídků až po programovatelné roboty, možnosti jsou téměř neomezené. Nicméně, s rostoucí sofistikovaností těchto hraček přibývají také bezpečnostní rizika.
3. 12. 2024
Akt o kybernetické odolnosti zveřejněn
Akt o kybernetické odolnosti (Cyber Resilience Act, CRA) byl publikován ve Věstníku EU a stane se plně účinným ke konci roku 2027. CRA je přelomová unijní legislativa týkající se kybernetické bezpečnosti široké škály produktů s digitálními prvky.
2. 12. 2024
Zavirovaný počítač? Často ani neodhalíte, že došlo k útoku...
Ty tam jsou doby, kdy počítač napadený virem dával jasně najevo, že něco není v pořádku. Dnes se už oběť hackerského útoku často ani nedozví, že útočník pronikl do jejího zařízení a prochází si v něm citlivé údaje, zneužívá přístupy k různým internetovým účtům nebo jménem napadeného uživatele páchá trestnou činnost.








