
Petr Chára,
Předseda rady pro vědu, výzkum a vzdělávání
Iniciativa KYBEZ
1.7.2025
Umělá inteligence ve školách a kyberprostoru: Budoucnost, která už začala
Umělá inteligence mění svět kolem nás – a školy nejsou výjimkou. Nástroje jako ChatGPT, generativní modely nebo automatické bezpečnostní systémy se stávají součástí každodenní reality. Zároveň ale přinášejí nové otázky: Jak AI využívat ve výuce smysluplně a bezpečně? Co musí umět učitelé i žáci, aby se z nich nestali jen pasivní uživatelé? A jak připravit školní prostředí na svět, kde se hranice mezi realitou a simulací postupně stírá?
V minisérii, kterou během prázdnin najdete v blogu, se podíváme na aktuální novinky ve vývoji AI a jejich dopady na vzdělávání i kyberbezpečnost. Tři krátké díly, tři úhly pohledu, jeden společný cíl: pomoci školám obstát v době, kdy budoucnost přichází rychleji, než stačíme přepisovat osnovy.
4. 4. 2024
Umělá inteligence a osobní údaje v roce 2024
S narůstajícím významem umělé inteligence se zvyšují nároky klientů v této oblasti, a proto je klíčové v tomto směru neustále aktualizovat informace. S tématem AI se nedílně pojí i zpracování osobních údajů.
3. 4. 2024
Česko se připojilo ke společnému prohlášení o 6G sítích
Česká republika se připojila spolu s dalšími významnými zahraničními partnery ke společnému prohlášení o 6G sítích. Dokument definuje sdílené principy pro výzkum a vývoj 6G komunikačních sítí, s cílem prohloubit spolupráci v oblasti bezpečnosti těchto sítí.
3. 4. 2024
Regulace podle NIS2: NÚKIB hodlá trestat přísně
Ve spojení se směrnicí NIS2 a z ní vycházejícím novým kyberzákonem se často mluví o sankcích, které budou moci být ukládány za porušení uložených povinností. Přestupky proti kyberbezpečnosti nebude možné trestat zjednodušeně příkazem ani od potrestání upustit. Poškození s náhradami škod mají také smůlu.








