
Petr Chára,
Předseda rady pro vědu, výzkum a vzdělávání
Iniciativa KYBEZ
1.7.2025
Umělá inteligence ve školách a kyberprostoru: Budoucnost, která už začala
Umělá inteligence mění svět kolem nás – a školy nejsou výjimkou. Nástroje jako ChatGPT, generativní modely nebo automatické bezpečnostní systémy se stávají součástí každodenní reality. Zároveň ale přinášejí nové otázky: Jak AI využívat ve výuce smysluplně a bezpečně? Co musí umět učitelé i žáci, aby se z nich nestali jen pasivní uživatelé? A jak připravit školní prostředí na svět, kde se hranice mezi realitou a simulací postupně stírá?
V minisérii, kterou během prázdnin najdete v blogu, se podíváme na aktuální novinky ve vývoji AI a jejich dopady na vzdělávání i kyberbezpečnost. Tři krátké díly, tři úhly pohledu, jeden společný cíl: pomoci školám obstát v době, kdy budoucnost přichází rychleji, než stačíme přepisovat osnovy.
27. 3. 2024
Regulace podle NIS2: Standardní SLA pro strategické služby stačit nebudou
NÚKIB upozorňuje, že pro naplnění povinnosti zajistit dostupnost strategicky významné služby poskytované ze zahraničí (například v zahraničním cloudu) nebude tolerovat standardní smluvní ujednání (typicky SLA), protože ty vylučují případy mimořádných událostí, jako jsou válka nebo přírodní katastrofa.
27. 3. 2024
Kybernetická bezpečnost se dnes již neobejde bez spolupráce státního a soukromého sektoru
Dopady umělé inteligence na kybernetickou bezpečnost, ochrana podmořských kabelů před kybernetickými hrozbami a cizím narušením, kybernetické válčení či boj s organizovanými kyberkriminálními skupinami – to byla stěžejní témata letošní Prague Cyber Security Conference.
26. 3. 2024
Kvantové počítače a kybernetické hrozby
Kvantová výpočetní technika je revoluční technologie, která slibuje řešit složité matematické problémy rychleji než tradiční počítače. Představuje však také vážnou hrozbu pro bezpečnost současných asymetrických šifrovacích standardů, které mohou prolomit během několika minut.








