
Petr Chára,
Předseda rady pro vědu, výzkum a vzdělávání
Iniciativa KYBEZ
1.7.2025
Umělá inteligence ve školách a kyberprostoru: Budoucnost, která už začala
Umělá inteligence mění svět kolem nás – a školy nejsou výjimkou. Nástroje jako ChatGPT, generativní modely nebo automatické bezpečnostní systémy se stávají součástí každodenní reality. Zároveň ale přinášejí nové otázky: Jak AI využívat ve výuce smysluplně a bezpečně? Co musí umět učitelé i žáci, aby se z nich nestali jen pasivní uživatelé? A jak připravit školní prostředí na svět, kde se hranice mezi realitou a simulací postupně stírá?
V minisérii, kterou během prázdnin najdete v blogu, se podíváme na aktuální novinky ve vývoji AI a jejich dopady na vzdělávání i kyberbezpečnost. Tři krátké díly, tři úhly pohledu, jeden společný cíl: pomoci školám obstát v době, kdy budoucnost přichází rychleji, než stačíme přepisovat osnovy.
1. 3. 2024
Výzkum ukázal, že povědomí žáků o kyberkriminalitě není dostatečné
S rostoucím využíváním informačních technologií mezi dětmi se stává otázka jejich kybernetické bezpečnosti stále naléhavější. Téměř všichni žáci druhého stupně základní školy mají svůj účet na sociálních sítích a pohybují se denně v kyberprostoru. Výzkum na konci roku 2023 ukázal, že žáci mají stále nedostatečné povědomí o tom, co na internetu mohou nebo nemohou dělat.
1. 3. 2024
Zatím jsme se nesetkali se zabezpečenou vysokou školou, říká expert na kybernetiku
Zejména v nové generaci je hackerství zajímavý fenomén. Na školách přesto stále chybí technologičtí pracovníci, kteří by chránili jejich interní systémy. „Vydírání nemůžete paušalizovat. Vyděrači mají k dispozici vše. Pracujte na prevenci a hlavně nic neplaťte."
1. 3. 2024
Česká republika se připojila ke společnému prohlášení o 6G sítích
Česká republika se připojila spolu s dalšími významnými zahraničními partnery ke společnému prohlášení o 6G sítích. Prohlášení definuje sdílené principy pro výzkum a vývoj 6G komunikačních sítí, s cílem prohloubit spolupráci v oblasti bezpečnosti těchto sítí.








