
Petr Chára,
Předseda rady pro vědu, výzkum a vzdělávání
Iniciativa KYBEZ
1.7.2025
Umělá inteligence ve školách a kyberprostoru: Budoucnost, která už začala
Umělá inteligence mění svět kolem nás – a školy nejsou výjimkou. Nástroje jako ChatGPT, generativní modely nebo automatické bezpečnostní systémy se stávají součástí každodenní reality. Zároveň ale přinášejí nové otázky: Jak AI využívat ve výuce smysluplně a bezpečně? Co musí umět učitelé i žáci, aby se z nich nestali jen pasivní uživatelé? A jak připravit školní prostředí na svět, kde se hranice mezi realitou a simulací postupně stírá?
V minisérii, kterou během prázdnin najdete v blogu, se podíváme na aktuální novinky ve vývoji AI a jejich dopady na vzdělávání i kyberbezpečnost. Tři krátké díly, tři úhly pohledu, jeden společný cíl: pomoci školám obstát v době, kdy budoucnost přichází rychleji, než stačíme přepisovat osnovy.
2. 6. 2025
Jak mohou hackeři ovládnout váš telefon i bez kliknutí na odkaz
Většina lidí je dnes neoddělitelně spojena se svými notebooky a chytrými telefony. S touto důvěrnou blízkostí však přišla i obezřetnost vůči nevyžádaným e-mailům, SMS nebo zprávám na WhatsAppu. Nyní roste další nová hrozba nazývaná zero-click útoky.
2. 6. 2025
Kybernetické útoky dramaticky rostou. Firmy čekají nová pravidla
Podle dat NÚKIB bylo v roce 2024 zaznamenáno 268 kybernetických bezpečnostních incidentů, což je dosud nejvyšší evidovaná hodnota.
22. 5. 2025
Ransomware jako služba funguje jako propracovaný byznys
V kybernetickém prostředí dochází k neustálému vývoji hrozeb a jednou z nejnebezpečnějších je v současnosti ransomware jako služba (Ransomware-as-a-Service, RaaS). Tento obchodní model umožňuje i technicky méně zdatným útočníkům provádět sofistikované útoky.








